Direktlänk till inlägg 29 augusti 2016

vinterdäck och vinterväglag

Av Gummi Boll - 29 augusti 2016 17:17

Småttingarna somnat en stund, läser lite körkortsteori som jag sammanställt och skrivit ut.. hmm

funderar lite över vinterväglag och de två perioder på året då man måste använda vinterdäck/dubbdäck om det råder vinterväglag eller befaras bli vinterväglag- de två datumen är 1dec-31mars, 1oktober-15april.

Om jag läser det här, så låter det som om det bara behövs 1 period för vinteräck... men i dag används två.


texten finns på denna sida : https://polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Vinterdack/ 

"Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute.

Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.

Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april.

Dubbdäck efter den 15 april

Det är lagligt att köra med dubbdäck efter den 15 april och innan den 1 oktober om det är eller befaras bli vinterväglag"


hmm ? någon?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gummi Boll - 5 november 2016 22:15

ringer pappan - varför ringer du? eh, i korthet vårt samtal med svar -" ok hejdå." Pappan ringer upp. Ovanligt sansaf och denna gång förstående, snön har fallit och skulle vilja köpa barnen några kläder, kan vi ses på fredag kl17? -"Jo, om du...

Av Gummi Boll - 3 november 2016 07:09

Låter oordningen i hem2 vara lite, körde fast i körkortsteorin om parkering på huvudled så efter 2veckors uppehåll så söker jag svar och logiken bakom tre motsägelsefulla frågor. Håller på och grillar en viss Martin från körkortonl***.se , STR oc...

Av Gummi Boll - 14 oktober 2016 23:45

Idag var en lugn dag men behövde vaska fram lite höst/vinter jackor, täckbyxor från hem2 och hela skor till mig. ..och även dopkläder så att de är med oss, ifall rätt datum skulle dyka upp. Potrzebuje dorady od ___ bo inni to podchodza wieksza il...

Av Gummi Boll - 14 oktober 2016 03:35

Fambeh Ela kom , 13.15. Ursäktar sig men inga problem f mig, jag är inte petig på d sättet, ändå hemma lagade mat, men upptäckte att jag kunde svarat mindre på hennes frågor, varit mer med barn V då yngste somnat. Möte mest f att lära känna varandra,...

Av Gummi Boll - 30 september 2016 03:16

PS ang ekonomi. Tack och lov fick jag låna från M och har nu betalat hyra åtminstone, och lagt upp ett inkassoärende på fem avbetalningsdatum, varje månad till januari, fler gick inte att lägga upp. Det är min största skuld, växte för att jag inte öp...

Ovido - Quiz & Flashcards